Blog

Teknologien utvikler seg i kjempefart. Det dukker stadig opp noe nytt som endrer livene våre. Så hva kan vi forvente i 2023?

Økt bruk av virtuell og utvidet virkelighet i netthandel

Det forventes en økning i bruk av virtuell og utvidet virkelighet (VR og AR) i netthandel fremover. VR og AR har potensial til å revolusjonere måten forbrukere handler på nettet ved å gi dem en mer interaktiv opplevelse.

En av hovedfordelene med VR og AR i netthandel er muligheten til å gi kundene en mer realistisk og detaljert fremstilling av produktene. Kunder kan for eksempel bruke VR til å virtuelt prøve klær, sko eller tilbehør. Dette kan redusere antall returer.

Dette er noe også nettkasinoer jobber med. Foreløpig tilbyr norsk online kasino live kasino, en forløper til det som kan bli VR-kasinoer. Mange har nok gode minner fra spilleautomater på danskebåten i sommerferien. En dag kan vi kanskje oppleve det igjen med live kasino eller gjennom virtuell virkelighet.

Større vekt på personlig tilpasning i nettinnhold og annonsering

Personlig tilpasning vil bli stadig viktigere innen nettinnhold og annonsering i 2023. Bedrifter vil bruke data og maskinlæring for å skape en mer skreddersydd opplevelse for kundene, ved å gi dem personlig tilpassede anbefalinger, målrettet annonsering og tilpasset innhold.

Dette vil gjøre det mulig for bedrifter å øke engasjement ved å levere mer relevant og interessant innhold til sin målgruppe. Det vil også hjelpe bedrifter til å skille seg ut i et overfylt digitalt landskap og skape en mer lojal kundebase.

Fortsatt vekst i bruk av sosiale medier til netthandel

Sosiale medier forventes å fortsette å være en nøkkelkanal for netthandel, med fokus på kjøpbare innlegg og influenser-markedsføring. Merkevarer vil utnytte kraften til sosiale medier for å drive salg gjennom innlegg hvor du kan kjøpe varen direkte, og vil bruke influensere for å øke rekkevidden og troverdigheten.

Her blir det enda viktigere at influensere husker på å markere betalt innhold som reklame. Forbrukertilsynet har strenge regler for hva som gjelder som reklame i sosiale medier og hvordan det skal markeres.

Mer utbredt bruk av 5G-teknologi

5G-teknologi forventes å bli utbredt tatt i bruk i 2023. Utrullingen vil bringe raskere og mer pålitelige internettforbindelser til flere mennesker enn noen gang før. Med nedlastingshastigheter opptil 100 ganger raskere enn dagens 4G-nettverk, har 5G potensialet til å revolusjonere måten vi bruker internett og kobler til hverandre på.

5G vil også spille en viktig rolle i å muliggjøre nye teknologier, som virtuell og utvidet virkelighet. Det vil også drive innovasjon på tvers av bransjer som helsevesen, transport og produksjon. Totalt sett forventes 5G-teknologi å gi raskere og mer pålitelige internettforbindelser, muliggjøre nye typer nettopplevelser og forme fremtiden til internett.

Større bruk av kunstig intelligens og maskinlæring

I 2023 vil det bli økt bruk av kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML) for å forbedre brukeropplevelsen på nett. Bedrifter vil bruke disse teknologiene for å gi mer personlig, effektiv og nøyaktig service til kunder gjennom chatbots, personlige anbefalinger og automatisert kundeservice. Dette vil gjøre det mulig for bedrifter å redusere kostnader, øke engasjementet og forbedre kundetilfredsheten. Bruken av AI- og ML-teknologier vil bli mer utbredt i e-handel, kundeservice og andre områder av nettvirksomhet.