Blog

Koronapandemien har snudd verden på hodet i 2020 og påvirket omtrent alle deler av livet. Folkehelse, økonomi og sosiale konsekvenser av pandemien er til å ta og føle på over hele verden, og det vil få mange langvarige konsekvenser også når trusselen er over, og livet kan se ganske annerledes ut i nærmeste fremtid. En bransje pandemien har hatt en spennende påvirkning på er e-sport – en bransje som har opplevd en ekstraordinær global vekst i løpet av de siste årene med millioner av tilskuere, enorm omsetning og spillere som har blitt mer berømte og populære enn mange av de største kjendisene. Så hvordan har COVID-19 påvirket e-sportsbransjen?

 

  • Å fylle et tomrom

 

Selv om e-sporten virkelig har kjent på effekten av viruset på grunn av avlysninger av alle store, planlagte LAN-turneringer som fyller bemerkelsesverdige arenaer, så er det faktisk en bransje som blomstrer under COVID-19. Mens all vanlig sport har stoppet opp over hele verden, har e-sporten vært i stand til å fortsette siden det trygt kan spilles og ses hjemmefra – og folk tilbringer jo mye mer tid hjemme nå.

 

Dette betyr at e-sporten fyller et tomrom for mange og har fått flere folk til å ta opp kontrolleren eller se på e-sport enn noen gang. I USA ble det faktisk rapportert om en økning i bruk av videospill på utrolige 75 % i løpet av den første karanteneuken, mens Twitch har økt publikumantallet med opptil en tredjedel bare i mars.

 

  • Flere tipper

 

E-sportstipping har også blitt mer populært under pandemien – i stor grad på grunn av mangelen på sportstipping og økningen av tilskuere. League of Legends dominerer e-sportsbransjen, så det er ikke overraskende å se at Lol-tipping har økt betraktelig når flere har fått øynene opp for det, det er færre alternativer for tipping og folk tilbringer mer tid innendørs.

 

  • Store idretter går digitalt

 

Koronavirusutbruddet har selvfølgelig hatt en stor innvirkning på sport som har store økonomiske konsekvenser. Dette har ført til at mange viktige idretter har kastet seg på e-sportsbølgen med digitale alternativer. For eksempel arrangerte Formel 1 en virtuell live Grand Prix-sending på ESPN2 og flere arrangementer er bekreftet. Det har også vært eksempler på profesjonelle idrettsutøvere som spiller videospill for store mengder tilskuere på nett, som Englands Premier League-stjerner som kjempet i den populære FIFA-serien på nett.

 

  • Avlysning av live-arrangementer

 

Mens e-sporten ser ut til å blomstre og oppleve et vendepunkt (Australia anslår at etterspørselen har tredoblet seg siden virusutbruddet), er det ikke bare positivt for bransjen. Avlysningene av store spillkonkurranser på stadioner har kostet mye, og flere ligaer har blitt tvunget til å enten avlyses eller spilles i sin helhet på nett, og i likhet med vanlig sport vil dette være et problem en god stund fremover.

 

Koronaviruset har gjort at e-sporten har vokst seg enda større, og det er lett å se for seg at bransjen vil konkurrere med tradisjonell sport nå som så mange folk ser på og skjønner hva alt oppstyret har handlet om. Med så mye negativt i verden er det godt å se at hvertfall én bransje blomstrer i denne utfordrende tiden.