Blog

Annonse

At vi i dag gjør en del shopping på nettet som vi aldri har gjort før har ført til en rekke forskjellige endringer i handlemønsteret vårt. Vi er rett og slett blitt mer digitale i vår forbrukeroppførsel. Det innebærer både den måten vi handler på i seg selv og hvordan vi velger hva vi skal kjøpe. Det er nemlig ikke lenger sånn at vi ser en reklame, blir påvirket av den og går ut for å kjøpe det. Hvert fall ikke nå lenger.

Påvirkes helt annerledes på nettet

Vi påvirkes nemlig til hva vi skal kjøpe på en helt annen måte enn før. Vi har alltid vært opptatt av reklame og reklame har og har hatt en enorm makt over forbrukerne. Det har de fremdeles, men det er en annen makt som også har begynt å få taket på norske så vel som internasjonale forbrukere.

Våre handlevaner har simpelthen endret seg med en økende digital hverdag. Vi kan kjøpe ting fra utlandet og norske nettbutikker som vi tidligere aldri kunne drømme om. Hele verden er tilgjengelig og utvalget som finnes på internett har nærmest ingen begrensninger. Men hvis reklame ikke påvirker oss i like stor grad som før, spesielt når vi handler på nettet, hva gjør?

Anmeldelser og influencere

På nettet er det oppstått en hel kultur av anmeldelser og produktvurderinger. Både på produktenes egne sider kan man lese hva andre forbrukere synes. Dette er ikke noe som utelukkende er avgrenset til produkter, men også til reise, hoteller og flyselskaper. Absolutt alt blir anmeldt i dag og vi kjøper sjeldent noe uten å sjekke hva andre synes først. Dette gjør også norske forbrukere via  norskeanmeldelser.

Vi kjøper på nettet som aldri før, men vi liker å vite at vi velger riktig. Vi føler som forbrukere at anmeldelser er mer troverdige enn reklame, fordi de ikke er inhabile. De prøver ikke å selge oss noe, det er en ærlig mening om et produkt eller en tjeneste. Man kan jo rent faktisk spare penger på å bruke litt tid på å lese anmeldelser før man kjøper et produkt i stedet for å bare kjøpe det med en gang. Da kan man nemlig se hva andre synes, også populære influencere, enten på YouTube eller nettet generelt før man kjøper. På denne måten kan man unngå å gjøre feilkjøp fordi man har konsultert seg med noen som har testet produktet.